Zuid-Afrika - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Marije Siegerist - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Marije Siegerist - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Marije

21 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Paarl

Daar zit ik dan. In Zuid-Afrika, ver weg van alles en iedereen om mij heen in Holland. Een grote stap voor mij, maar zeker eentje die het waard gaat zijn. Al voelt dat nu nog niet zo. Ik moet enorm wennen aan alles en had niet gedacht dat dat zo lang zou duren. Ik ben 15 januari aangekomen op Cape Town Airport, waar wij werden opgehaald door Thandeka en tata van het project Score(changing lives through sport), waarmee ik nu ben. Vervolgens werden wij naar een guesthouse gebracht in Paarl. Er was ons verteld dat wij de eerste vijf dagen in Kaapstad zouden verblijven, maar dit bleek niet waar te zijn. Wij verblijven nu tien dagen in een guesthouse in Paarl, waar wij allerlei informatie krijgen. Hoe te functioneren hier, hoe de communicatie (miscommunicatie) kan gaan etc. Het was voor mij wel een teleurstelling, omdat ik graag in Kaapstad had verbleven. Er zijn nog vier andere Zuid-Afrikaanse vrijwilligers die deelnemen aan dit project van Score, maar zij gaan naar een andere community dan waar wij verblijven. Onze community is erg dicht in de buurt van waar wij nu verblijven. Wij hebben daar ook al allerlei activiteiten gedaan, wat gunstig is voor ons, omdat wij de community zo leren kennen. Zo hebben wij een tour gedaan door de community met een guide, om van alles in de community van dichtbij te zien. Sommige dingen waren echt shocking om te zien. Aan de rand van de community zijn er allemaal zelfgemaakte huisjes van hout, plastic etc. Eigenlijk zijn het meer hutjes. Ik ben daar naar een stel vrouwen toegelopen om te vragen wat zij aan het doen waren. Zij waren schuimrubber aan het verknippen om kussens van te maken. Deze kussens zouden zij dan verkopen, om maar wat geld te kunnen verdienen om eten te kopen. Het was erg triest om te zien. Er zijn niet alleen maar van dit soort hutjes, en zijn ook huizen. Deze zien er best OK uit. Ik weet nog niet in welk huis ik kom, want ik weet nog niet in welk gastgezin ik geplaatst word. Dit zal ik één dezer dagen horen. Ik vind dit eigenlijk het engste wat er nog komen gaat, en zie er dan ook erg tegenop. Aan de andere kant houd ik mijzelf voor dat ik het over mij heen moet laten komen en dat het zeker allemaal goed gaat komen.

De mensen houden hier erg van eten. Ik houd ook erg van eten, maar niet van zoveel eten als zij opscheppen. Het eten kun je vergelijken met een berg hier in de buurt, Paarl rock mountain. Ze scheppen zoveel op, en dan vertellen ze je dat het onbeleefd is om te laten staan. Ik vraag nu maar elke keer in het guesthouse of ze wat minder op kunnen scheppen, zodat ik het ook niet hoef te laten staan. Wij eten hier veel pasta en rijst, zelfs als lunch. Ik ben niet zo’n fan van warme maaltijden tussen de middag en al helemaal niet als het zo heet is.

Zondag hadden wij een vrije dag en zijn wij naar Capetown geweest. Hier was het erg mooi en wil ik dan ook wel vaker terugkomen. Iedereen ging naar de soccermatch tussen Nigeria en Zuid-Afrika, maar Mirthe en ik bleven in Waterfront (shoppingmall). Het was fijn om even met zijn tweeën te zijn en over alle indrukken te kletsen, want dat zijn er nu al veel.

Ik ga aanstaande zaterdag verhuizen naar het gastgezin en over een week zal ik beginnen op de scholen. Ik weet nog niet echt wat ik me ervan moet voorstellen en wat ik allemaal ga doen, maar dat gaat wel komen. Ik moet genieten van wat er komen gaat en alles met een lach doen, because a smile is the prettiest thing you can wear.

Ik ben naar Zuid-Afrika gegaan om een uitdaging te zoeken voor mijzelf. Ik heb een grote stap genomen en dit zal het zeker waard zijn. Zoals ze hier zeggen: Amaphupha Amakhulu (Droom groot)

Liefs, Marije

  • 21 Januari 2014 - 20:31

    Katinka:

    Haha grappig ben jij met dat eten :) Geniet er van mar!!! Ik duim voor een goed gastgezin voor je!

  • 21 Januari 2014 - 20:33

    Melissa:

    Je bent een topper! Wat een super leuk verslag! Mooi geschreven en nu al bijzondere en waardevolle ervaringen. Liefs ♡

  • 21 Januari 2014 - 20:36

    Malou:

    Lieve Mar!! Wat een belevenissen en uitdagingen genoeg dus daar!! Maar je bent wel een topper dat je er altijd weer het beste van weet te maken! Ook ik ga duimen voor een fijn gastgezin dat niet zoveel op je bord schept ;). Fijn dat je even in het shoppingmall kon kletsen, komt allemaal goed. Ik zie nu alweer uit naar je volgende verhaal! xxx Malou

  • 21 Januari 2014 - 20:40

    Kyraaa:

    marrr!! ahh hoe vettt. ben zo benieuwd na jullie verhalen haha. tot snelll xx

  • 21 Januari 2014 - 21:31

    Sacha:

    Ga genieten van alles wat op je pad komt Mar, want zoals je zelf als zegt is het vast allemaal de moeite waard! Zo te lezen nemen die Zuid-Afrikanen het motto Amaphupha Amakhulu wel erg letterlijk zeg, met al dat eten dat je voorgeschoteld krijgt...

    Ach vergeet niet, ain't no mountain high enough...jij kant dit!!!

    Dikke X

  • 21 Januari 2014 - 21:32

    Annette:

    Ha white person in South - Africa,
    wordt "Amaphupha Amakhulu " uitgesproken als " Amehoela, amehoela"?? :-)
    Take care love, VLEK,A

  • 21 Januari 2014 - 21:46

    Britt:

    Jeetje Mar! Wat een verhaal al! Ik mis jullie nu al! Jeetje wat Een verhalen allemaal! Geniet ervan! Het komt allemaal goed schatje!
    Dikke smakkerd

  • 22 Januari 2014 - 00:22

    Aniek:

    Lieve Mar, ik vind je zó stoer!!!!!!!!!!
    Ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen bij dat gastgezin, ook al is het nu heel spannend. Je bent daar voor een heel goed doel en je fantastische ervaringen opdoen!
    Dikke kus!!

  • 22 Januari 2014 - 11:50

    Gina:

    Lieve Mar, leuk om te lezen hoe het met je gaat! Ik weet zeker dat je je over een weekje helemaal thuisvoelt, komt goed! XXX

  • 23 Januari 2014 - 19:54

    Irene:

    Hai skatje,
    Superleuk geschreven van je!
    Spannend,indrukwekkend en wat cool van je!
    Ben razend trots op je

  • 24 Januari 2014 - 16:26

    Julia:

    Mar wat een topper ben je! Ben benieuwd hoe het is nu je het gastgezin hebt kunnen ontmoeten! Wacht met smart op de volgende blogg! Dikke kus knuffel zoen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Paarl

Zuid-Afrika

Stage in Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2014

Change

12 Mei 2014

Nieuwe dingen

15 April 2014

Surprise

18 Maart 2014

Impressed

25 Februari 2014

Step by step
Marije

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 8751

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 04 Juni 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: