Het echte begin - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Marije Siegerist - WaarBenJij.nu Het echte begin - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Marije Siegerist - WaarBenJij.nu

Het echte begin

Blijf op de hoogte en volg Marije

28 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Paarl

Nontyantyambo (beautiful flower) dat is mijn bijnaam hier, vertelde één van mijn nieuwe tantes me. Dit is één van de tantes van de big big big family waar ik vrijdagavond terecht ben gekomen. Eigenlijk zou ik in een ander gastgezin terechtkomen, maar deze konden het op het laatste moment toch niet meer doen wegens omstandigheden. Mijn project heeft deze gastgezinnen uitgekozen, en heeft altijd een extra hostfamily achter de hand als er iets gebeurd. Dit was in mijn geval ook zo. Ik kwam vrijdagavond binnen in het huis, waar naar mijn idee echt 15 mensen zaten. De hostmother (Patricia) heeft mij hartelijk ontvangen en wees mij er meteen op dat zij er niet op voorbereid waren. Ik was enorm nerveus, omdat ik wel enige informatie over het vorige gastgezin en de voorzieningen had gehoord, en nu wist ik ineens helemaal niets over dit gezin. Het blijkt dus dat ik een hostmoeder heb met twee zonen. De ene zoon is 22 jaar en de andere 26 jaar. De hostvader is enige maanden weg, dus die heb ik nog niet gezien. De andere 40 mensen die in en uitlopen zijn allemaal familie. Sommige slapen hier in hutjes achter het huis, en sommige slapen in het tweede huis wat zij hebben. Ook slaapt er een klein meisje hier op de bank en een klein jongetje op de vloer. Zij hebben wel een bed ergens, maar willen liever daar slapen. Ik vind het maar vreemd en ben erg blij met mijn grote bed! Daarentegen ben ik wat minder blij met de badkamer. Deze is er namelijk niet. Er is alleen een toilet, maar geen wastafel of douche. Ik poets mijn tanden dan ook daar, maar ben er inmiddels al aan gewend. Ik was mijzelf in een teil, dus het is echt back to basic! Op het moment wordt er een douche gemaakt. Deze zou eigenlijk al af moeten zijn, maar is het niet. Ik verwacht er dan ook niet te veel van en geniet enorm van mijn teiltje. Iedereen hier is erg aardig tegen me, maar soms is het wel vervelend dat ik de taal niet spreek (Xhosa). Zij praten dan in hun eigen taal en dan zit ik er maar een beetje bij. Ik probeer wel Xhosa te leren en weet inmiddels al zes woorden ;).

Morgen is mijn eerste werkdag op de school. Ik heb de school al mogen zien en het rooster van de lessen. Het woord wat hier echt ontbreekt is structuur. Mijn god, wat zag dat rooster eruit. Ik geef van maandag tot donderdag les aan gr 4 – 7 abc. Dit zijn kids van 10 tot 13 jaar. Deze lessen duren 30 minuten, wat erg kort is. Sommige klassen hebben een uur les. Hierna zal ik de naschoolse activiteiten verzorgen en Score for all op vrijdag. Hierbij zal ik groepen kinderen ontvangen die vrijdag komen sporten in plaats van op de straat te hangen. Mijn uren zijn zo gepland dat ik soms wel 90 kinderen kan hebben. Dit is veel te veel, dus hier ga ik dan ook wat veranderen in het schema. Gelukkig mag ik dit doen in overleg met de teacher. Uberhaupt zitten er veel te veel kinderen in één klas, ongeveer wel 45 kids. Ik hoop dat ze na een aantal weken als makke lammetjes naar me luisteren ;). Er wordt hier wel gezegd dat de kinderen het enorm leuk vinden om sportles van je te krijgen en van je te leren. Zij zijn liever buiten dan binnen. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen en wat voor structuur ik in ieder geval voor mijzelf kan aanbrengen.

Ik ben al wat meer gewend dan eerst, maar toch kijk ik elke dag weer raar op van alles wat er om mij heen gebeurt. Overal, maar dan ook overal ligt er glas op de straat. De kinderen lopen er gewoon met blote voeten en lijken er niks van te hebben. Ook ligt er overal afval en allemaal viezigheid waar de kinderen gewoon tussen spelen. Dit zou zeker niet zo moeten zijn! Ik hoop dat ik bij de naschoolse activiteiten veel kinderen trek, zodat deze minder lang tussen het afval hoeven te spelen.

Ik krijg hier goed te eten, terwijl ik eigenlijk niet zoveel honger heb. Dit komt denk ik door de enorme warmte en het wennen van mijn lichaam aan alles. Zij hebben pindakaas en jam voor mij gehaald wat ik ’s ochtends op brood kan doen. Ik heb dan ook meteen duidelijk gemaakt dat dit mijn favoriet is, zodat ik het vaker kan eten. In de avond krijg ik lekker veel koolhydraten. Ik heb nu al drie keer rijst met kip gegeten en een keer spaghetti. Gelukkig krijg ik niet zoveel opgeschept als in het guesthouse en eet ik keurig mijn bord leeg. Het is overigens ook erg lekker tot nu toe! Ik mis een goede salade a la Harry of Annet wel. Zij vinden dat hier geen eten waar je vol van raakt, dus eten zij het niet. Mirthe en ik zijn daarom vandaag ook naar town geweest (Paarl) en hebben een overheerlijke salade gegeten, wat ons beiden goed deed.

Ik heb er al wel één ding geleerd. Je moet niet geloven wat er gezegd wordt. Wordt er 11 uur gezegd, dan zijn zij er 11.15. Vraag je de weg, dan sturen ze je de verkeerde kant op. Lekker allemaal zelf uitzoeken dus. Ik denk dat ik in NL ook voortaan maar op tijd kom. Ik merk nu hoe vervelend het is ;)

Ik ga nu slapen onder mijn enorm mooie muggennet, waar ik erg trots op ben. Iedereen vindt het maar vreemd dat ik dat heb, en zij hadden het zelfs nog nooit gezien. Het boeit mij vrij weinig wat zij ervan denken, ik slaap vannacht heerlijk zonder muggen. Ten minste.. dat hoop ik maar.

Tot snel.
Liefs, Marije

  • 28 Januari 2014 - 22:18

    Malou :

    Een mail en een update, ik hou ervan!! Ik lees je verhalen met een grote lach op m'n gezicht. Ga jij daar maar de boel veranderen (en vooral verbeteren), lekker structuur erin brengen als dat lukt. Ik weet zeker dat die kids aan je lippen zullen hangen en massaal naar je lessen zullen komen. Want zeg nou zelf, 90 kids kan jij toch aan!! Haha nee hoor mar, je komt goed voor jezelf op! Slaap lekker en goed vooruitzicht: morgenochtend weer lekker je koppie wassen in een teiltje hmmmmm. Kus!

  • 28 Januari 2014 - 22:44

    Louise:

    Marije je bent n topper!! Wat n leuk verhaal. Jij gaat t redden, je gooit je charmes in de strijd en je mooie lach doet wonderen. Ze gaan alles doen wat je zegt:-) zo n mooie hollandse blom op school!! Fijn dat je eten lekker is. Sleep well en ik kijk uit naar je volgende verhaal. Liefs en dikke kus.

  • 29 Januari 2014 - 09:34

    Britt:

    Leuk om te lezen Mar!:) have fun en doe je ding! Dikke kus!

  • 29 Januari 2014 - 10:11

    Annette:

    Ha beautiful flower, hoezo een teiltje. Knietjes optrekken ,wat schudden met de billen en je zit lekker relaxed in een heus bubbelbad, haha, ik zie het voor mij. Ik denk dat je straks alleen nog maar wil kamperen........Je hebt groot gelijk met je klamboe. Gaat het weer met je lip of is die nog zoeloedik. Denk dat je straks naar die school loopt met een hele sliert kindjes achter je aan, een soort rattenvanger van Hamelen;-).
    Heerlijk dat je je al iets meer op je gemak voelt en dat je hostmom aardig is. Succes met al je lessen en score activiteiten en blijf vooral die leuke verhalen schrijven.
    Swak,A

  • 29 Januari 2014 - 19:57

    Julia:

    Mar!

    Die teil ziet er uit als een soort jacuzzi! Daar kan je ook prima een amperbroekie in wassen;) Wat goed om te horen dat de moeder daar aardig is en dat je een lekker bed hebt! Klamboetje gewoon gebruiken, heel goed! Zijn de latex handschoenen al in gebruik? Skypen lukt nog niet:( kan ook aan mij liggen;)

    Succes en veel plezier met de kinders op school! Groetjes aam Mirthe!

    Dikke kus!

  • 30 Januari 2014 - 12:48

    Maaike:

    Stoer, Mar! Lees je verhalen met een grote lach op mijn gezicht! Fijn om te horen dat je je al een beetje op je gemak voelt. Laat me weten als je kan skypen! X

  • 02 Februari 2014 - 15:24

    Elfi:

    Nontyantyambo.. mooie bijnaam Mar! Past echt bij je :)
    Erg fijn af en toe wat van je te lezen.
    Is de douche inmiddels al af? Of ben je jezelf nogsteeds lekker aan het soppen in een tijl?
    Ben blij dat je gastgezin evengoed bevalt en dat dat ook zo zal blijven.
    Heb je en goede week gehad op school? En begin je al een beetje te wennen aan de warmte?
    Lees vast snel weer wat van je. Hou je taai lieverd en geniet van elk moment!
    Hoop dat de muggen bij je weg gebleven zijn..
    Dikke x

    Elf.

  • 18 Februari 2014 - 18:11

    Yorwin:

    Wat grappig om te lezen over mijn oude gastgezin! Als je vragen hebt over iets dan kun je die altijd stellen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Paarl

Zuid-Afrika

Stage in Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2014

Change

12 Mei 2014

Nieuwe dingen

15 April 2014

Surprise

18 Maart 2014

Impressed

25 Februari 2014

Step by step
Marije

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 8746

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 04 Juni 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: